close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

היכן נמצאת באר שבע

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק לו מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק לו מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

היכן נמצאת באר שבע

"ויהי בעת ההוא ויאמר אבימלך... אל אברהם לאמר... ויאמר אברהם אנכי אשבע... ויאמר [אברהם] כי את שבע כבשת תקח מידי בעבור תהיה לי לעדה כי חפרתי את הבאר הזאת... ויכרתו ברית בבאר שבע. ויקם אבימלך ופיכל שר צבאו וישבו אל ארץ פלשתים. ויטע אשל בבאר שבע... ויגר אברהם בארץ פלשתים ימים רבים" (כא,כב-לד).

הפסוקים כאן צריכים עיון: בסוף הענין כתוב, שאבימלך חזר מבאר שבע אל ארץ

פלשתים, ואם כן, באר שבע לא נמצאת בארץ פלשתים, אבל לאחר מכן כתוב, שאברהם נטע אשל בבאר שבע וכן כתוב שאברהם גר בארץ פלשתים ימים רבים, ואם כן, באר שבע נמצאת בתוך ארץ פלשתים?

נלע"ד בעזה"י שכך הוא הסבר הדברים: אברהם גר בארץ פלשתים ליד ביתם של אבימלך ופיכל, ולכן בתחילת הענין לא כתוב שהם הלכו למקום שאברהם גר שם וכו', אלא רק "ויאמר אבימלך... אל אברהם", כיוון שהם גרו באותו מקום. לאחר כל הדבורים שהיו ביניהם על הבאר, אברהם לקח אותם אל הבאר הנמצאת בבאר שבע מחוץ לארץ פלשתים על מנת להראות להם אותה כדי שלא יוכלו לטעון אחר כך שזו באר אחרת, ולכן כתוב "הבאר הזאת", דהיינו, שאברהם מצביע עליה.

לאחר שהם כרתו ברית עם אברהם על הבאר ולא היה חשש לבעלותו על המקום, נטע שם אשל, דהיינו הקים שם אכסניא, על מנת שאנשים יוכלו להנות מהבאר ומהפרדס. בינתיים אבימלך ופיכל חזרו לארץ פלשתים ורק אברהם נשאר בבאר שבע על מנת לטוע את האשל, כאשר מקום מגוריו הקבוע של אברהם היה בארץ פלשתים, אלא שהקים אכסניא בבאר שבע והיו שם מעבדיו שהיו ממונים על האכסניא.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה